Категорія новин
Бюро ВООЗ в Україні разом з МОЗ України та Центром громадського здоров’я провели захід напередодні Всесвітнього дня без тютюну, який відзначається щорічно 31 травня, щоб проінформувати громадськість щодо прогресу України в темі контролю над тютюном.
Всесвітній день без тютюну є глобальною платформою для підвищення обізнаності про небезпеку вживання тютюну та сприяє зусиллям щодо припинення куріння.
У січні 2022 року, до повномасштабного вторгнення Російської Федерації, Україна запровадила комплексні законодавчі заходи для регулювання як традиційних, так і новітніх тютюнових та нікотинових виробів. Зобов'язання країни щодо контролю над тютюном залишаються непохитними.
Щоб оцінити вплив цих заходів і зрозуміти зміни у вживанні тютюну під час війни, ВООЗ у співпраці з Міністерством охорони здоров’я України та Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) провела національне опитування щодо вживання тютюну серед дорослого населення (18 +) у квітні 2023р.
Опитування виявило інформацію, що підкреслює важливість всеосяжного регулювання тютюнових виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) та електронних сигарет наряду із традиційними тютюновими виробами. Заборона їх використання в приміщеннях та заборона ароматизаторів в сигаретах та рідинах для електронних сигарет постають важливими факторами боротьби з вживанням цих продуктів, що викликають залежність.
Крім того, опитування підкреслило попит на послуги з припинення куріння та важливу роль працівників первинної медичної допомоги у цьому процесі.
Доктор Ярно Хабіхт, Представник ВООЗ в Україні, високо оцінив активні зусилля України в боротьбі з тютюнокурінням до війни. Він підкреслив, що після повного впровадження нові правила і надалі сприятимуть зниженню рівня поширеності куріння та рятуватимуть життя. Доктор Хабіхт також застеріг від оманливих тверджень про те, що новітні тютюнові вироби допомагають кинути курити, і підкреслив необхідність їх суворого регулювання.
«Ми знаємо, що у період надзвичайних ситуацій тягар вживання тютюну може зростати. Тому для нас важливо знати теперішню ситуацію та розуміти які заходи необхідно вживати. Наприклад, ми бачимо із дослідження, що значна частина споживачів тютюнових та нікотинових виробів є залежними від продуктів з ароматичними добавками. Серед споживачів цих продуктів - значна частка жінок та молоді. Тож очевидним є те, що ароматичні добавки – це успішний маркетинг цих небезпечних для здоров’я виробів. З 11.07.2023 згідно нового законодавства, сигарети та рідини для е-сигарет з ароматичними добавками будуть заборонені для продажу в Україні. Такий крок сприятиме подальшому зниженню поширеності вживання тютюну», - зазначила Тетяна Скапа, начальник відділу з питань профілактики неінфекційних захворювань та обігу наркотичних засобів, департаменту громадського здоров’я МОЗ України.
"Результати дослідження свідчать, зокрема, що готовність людей кинути курити є помітно високою. Своєю чергою, медичний працівник має можливість допомогти людині з тютюновою залежністю. Центр громадського здоров'я допомагає підвищити обізнаність сімейних лікарів щодо мотиваційного консультування, а також працює над оновленням он-лайн сервісу - stop.smoking, для допомоги кинути курити. Іншою очевидною проблемою є прогалини у виконанні законодавства. Центр розробив та просуває сайт, де кожен охочий може подати скаргу щодо порушення їхнього права на бездимне середовище. Тільки системний підхід допоможе подальше скорочення вживання тютюну в Україні», - додає Ірина Сорока, завідувач відділу профілактики неінфекційних захворювань Центру громадського здоров’я МОЗ України.
Основні результати опитування:
• Поширеність куріння та вживання нових тютюнових виробів серед дорослого населення не показало істотних змін, з деякими ознаками зниження.
• Приблизно 27,4% респондентів (44,0% чоловіків і 13,7% жінок) на даний момент вживають будь-які тютюнові та нікотинові вироби. Серед них щоденних споживачів – 23% (37,5% чоловіків та 11,1% жінок).
• 22,2% є теперішніми курцями сигарет (37,8% і 9,3%), тоді як щоденні курці становили 19,5% (33,3% чоловіків і 8,1% жінок). Найбільш вживаним тютюновим виробом залишаються сигарети (83% споживачів усіх тютюнових виробів).
• Поширеність вживання новітніх тютюнових та нікотинових виробів є порівняно низькою: електронні сигарети (3,3%), ТВЕН (3,0%) та кальян (2,6%).
• Серед основних причин використання ТВЕН користувачі назвали можливість їх використання у місцях, де традиційне куріння заборонено (54,3%).
• Серед основних факторів споживання електронних сигарет споживачі назвали привабливі смакові добавки (50,0%) і соціальні норми (42,3%).
• Зберігається пасивне куріння: 28,8% респондентів повідомили про вплив тютюнового диму вдома та 21,7% - у приміщенні на робочому місці.
• Дані щодо припинення куріння показали, що 63,1% курців планують кинути палити, а 16,4% висловились про необхідність професійної допомоги.
Додаткові картинки новин