Категорія новин
Навчальна діяльність має велике соціальне і психологічне значення в житті дитини і важливо, щоби вона не зашкодила здоров’ю школярів. Безпечне та правильно організоване робоче місце учня — запорука його гармонійного розвитку.
У процесі облаштування робочого місця школяра необхідно дотримуватися таких основних порад:
Письмовий стіл або парта повинні бути повноцінно освітлені. Оптимально, якщо у світлий період доби це забезпечуватиметься природнім освітленням, а в темний — штучним. Як штучне джерело освітлення варто обирати настільні лампи на гнучкій ніжці. Лампу краще поставити ліворуч, якщо учень пише правою рукою, і навпаки — праворуч, якщо дитина шульга.
Для формування правильної постави учня важливо використовувати меблі, які відповідають його зросту. Найкраще, якщо це будуть моделі-трансформери. Правильним сидінням за письмовим столом або партою вважається така поза, коли учень сидить глибоко на стільці, попереково-крижовою частиною тіла спирається на його спинку, тримає рівно корпус і голову, яку злегка нахиляє вперед, ноги зігнуті в кульшовому та колінному суглобах під прямим кутом, стопи спираються на підлогу, а передпліччя вільно лежать на столі.
Під час роботи за персональним комп’ютером клавіатура й мишка мають бути на рівні ліктя, зап’ястки повинні бути розташовані прямо, щоби запобігти набряканню м’язів. Монітор необхідно розташовувати навпроти обличчя, на відстані витягнутої руки.
Завдяки правильній позі за письмовим столом і достатньому рівню освітлення зменшується втома очей і не знижується рівень гостроти зору. Натомість недостатній рівень освітленості погіршує сприймання інформації під час читання, відповідно здатність учня до запам’ятовування може знижуватися.
До того ж, важливо правильно організувати режим навчального процесу. Він має передбачати чергування різних видів діяльності та відпочинку. Шкільні заняття поєднують у собі психічне, статичне, динамічне навантаження на окремі органи й системи й на весь організм загалом. Для профілактики стомлюваності, порушень зору та статури учням рекомендовано кожні 15 хвилин проводити нескладні фізичні вправи для покращення мозкового кровообігу, для зняття стомлення з плечового поясу, рук, тулуба та очей.
Наводимо приклади комплексів таких вправ:
Для покращення мозкового кровообігу:
1. Вихідне положення — сидячи на стільці, 1–2 — відвести голову назад і плавно нахилити назад, 3–4 — голову нахилити вперед, плечі не піднімати. Повторити 4–6 разів. Темп повільний.
2. Вихідне положення — сидячи, руки на поясі, 1 — поворот голови направо, 2 — вихідне положення, 3 — поворот голови наліво, 4 — вихідне положення. Повторити 6–8 разів. Темп повільний.
3. Вихідне положення — стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 — махом ліву руку занести через праве плече, голову повернути наліво, 2 — вихідне положення, 3–4 — те ж правою рукою. Повторити 4–6 разів. Темп повільний.
Для зняття стомлення з плечового поясу та рук
1. Вихідне положення — стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 — праву руку вперед, ліву вгору, 2 — перемінити положення рук. Повторити 3–4 рази, потім розслаблено опустити вниз і потрясти кистями, голову нахилити вперед. Темп середній.
2. Вихідне положення — стоячи або сидячи, кисті тильним боком на поясі, 1–2 — звести лікті вперед, голову нахилити вперед, 3–4 — лікті назад, прогнутися. Повторити 6–8 разів, потім руки вниз і потрясти розслаблено. Темп повільний.
3. Вихідне положення — сидячи, руки вгору, 1 — зжати кисті в кулак, 2 — розжати кисті. Повторити 6–8 разів, потім руки розслаблено опустити вниз і потрясти кистями. Темп середній.
Для зняття стомлення з тулуба:
1. Вихідне положення — стійка ноги на ширині плечей, руки за голову, 1 — повернути таз направо, 2 — повернути таз наліво. Під час поворотів плечовий пояс має залишатися нерухомим. Повторити 6–8 разів. Темп середній.
2. Вихідне положення — стійка ноги на ширині плечей, руки за голову, 1–3 — кругові рухи тазом в один бік, 4–6 — те ж у інший бік, 7–8 — руки вниз і розслаблено потрясти кистями. Повторити 4–6 разів. Темп середній.
3. Вихідне положення — стійка ноги на ширині плечей, 1–2 — нахил уперед, права рука сковзає вздовж ноги вниз, ліва, згинаючись, вздовж тіла вгору, 3–4 — вихідне положення, 5–8 — те ж в інший бік. Повторити 6–8 разів. Темп середній.
Рухові активності загального впливу комплектуються з вправ для різних груп м’язів з урахуванням їх напруження в процесі навчальної діяльності.
Комплекс вправ гімнастики для очей
1. Швидко покліпати очима, закрити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4–5 разів.
2. Міцно заплющити очі (рахуючи до 3), відкрити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до 5. Повторити 4–5 разів.
3. Витягнути праву руку вперед. Стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вліво і вправо, вгору і вниз вказівного пальця витягнутої руки. Повторити 4–5 разів.
4. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1–4, потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1–6. Повторити 4–5 разів.
5. У середньому темпі зробити 3–4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само в лівий бік. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь — на рахунок 1–6. Повторити 1–2 рази.
Варто знайти баланс між навчанням, відпочинком та фізичною активністю дитини. Завдяки правильному, збалансованому режиму дня в дитини виробляється звичка, а послідовність дій налаштовує на відповідну діяльність.
Для школяра правильний режим дня — це основа міцного здоров’я, хорошої працездатності та настрою, що допоможе уникнути перевтоми.